Π.Π. Κυρία Αθανασίου, καλώς ήρθατε! Θα θέλαμε να μας συστήσετε το βιβλίο σας, «Τα παιδία ...παίζει», και να μας εξηγήσετε πώς μπορεί να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Κ.Α. Καλησπέρα σας. Ευχαριστώ πολύ που γίνεστε αφορμή μέσα από αυτήν την τόσο όμορφη συνομιλία μας να σας παρουσιάσω το βιβλίο μου : «Τα παιδία παίζει» ένα βιβλίο σταθμό στην διδασκαλική μου καριέρα. Το βιβλίο παρουσιάζει έτοιμες γιορτές με ποικίλο περιεχόμενο που ξεφεύγουν από τα στερεότυπα και πολλές φορές αναδεικνύουν ποιήματα Ελλήνων ποιητών βαλμένα με στοχευμένο τρόπο. Πράγματι , οι γιορτές αυτές ξεφεύγουν από τα στερεότυπα αφού είναι σχεδιασμένες από παιδιά… για παιδιά. Είναι μεγάλη συγκίνηση για μένα να βλέπω μέσα από το βιβλίο αυτό το πώς μικροί μαθητές με την καθοδήγησή μου, μπορούν να δημιουργήσουν τόσο όμορφες παρουσιάσεις.
Π.Π Το βιβλίο σας περιλαμβάνει ποιήματα, θεατρικά δρώμενα και σκηνικά για διάφορες σχολικές εκδηλώσεις. Πώς σχεδιάσατε αυτό το υλικό ώστε να είναι λειτουργικό και να καλύπτει τις ανάγκες των σχολείων
Κ.Α. Ο σχεδιασμός του βιβλίου έγινε με την ακόλουθη μορφή: παρουσιάζει στην αρχή ένα απόφθεγμα του Σιμωνίδη «Την μεν ζωγραφίαν ποίησιν σιωπώσαν, την δε ποίησιν ζωγραφίαν λαλούσαν» αφού η ποίηση είναι μια αυθόρμητη εκδήλωση που ξεφεύγει από την καθημερινότητα και γίνεται… ζωγραφική, γίνεται παιχνίδι. Στο περιεχόμενό του, ξεκινάει με θεατρικά δρώμενα για την γιορτή των Χριστουγέννων , την αγαπημένη μου γιορτή και κατόπιν ξετυλίγονται οι άλλες παρουσιάσεις εορτών. Δεν περιλαμβάνει εικόνες, γιατί ο σκοπός του βιβλίου είναι να βοηθήσει τους αναγνώστες-εκπαιδευτικούς στο σχεδιασμό των δικών τους εορτών, ούτε διακοσμητικά σχέδια που θα λειτουργούσαν κατ΄εμέ ανασταλτικά για τη ροή των γιορτών . Στηρίζεται και μόνο στο κείμενο, τον πρωταγωνιστή του βιβλίου. Δεν θα έλειπε φυσικά από το βιβλίο και η αφιέρωση στη μητέρα μου που μου έμαθε να βλέπω τον κόσμο μέσα από την ποίηση και τη μουσική. Ήταν εκείνη που με ενέπνευσε να πάω στο Ωδείο και να ασχοληθώ με το πιάνο, να αγαπήσω την ποίηση και από πολύ μικρή να γραφή δικά μου ποιήματα.
Π.Π. Πώς συμβάλλουν τα "παιχνίδια" που προτείνετε, όπως η 25η Μαρτίου ή η 28η Οκτωβρίου, στην ενεργή συμμετοχή των παιδιών και στην κατανόηση της ιστορίας μέσα από το παιχνίδι;
Κ.Α. Οι γιορτές που αναφέρονται στις εθνικές μας επετείους είναι πράγματι σχεδιασμένες ως ένα παιχνίδι. Μέσα από τα βιβλία της Γλώσσας του σχολείου, οι μαθητές μου κάθε φορά εμπνέονταν, και κατόπιν συζήτησης με ομαδοσυνεργατική διδασκαλία , η οποία βοηθά σημαντικά στην ενεργητική συμμετοχή όλων, σχεδιάζαμε μια γιορτή και την παρουσίαζαν άλλοτε στο χώρο εκδηλώσεων του σχολείου και άλλοτε σε μικρή γιορτή που διοργανώναμε στην τάξη.
Π.Π. Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο δρώμενο ή ποίημα στο βιβλίο που θεωρείτε ιδιαίτερα αποτελεσματικό για την καλλιέργεια της έκφρασης και της δημιουργικότητας των παιδιών;
Κ.Α. Όπως προανέφερα, οι γιορτές που σχεδιάζονταν μέσα στην τάξη με την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών θεωρούνται πολύ σημαντικές, γιατί καλλιεργούν την έκφραση. Αναλυτικότερα, σε κάθε ομάδα βρίσκουν τον τίτλο της εργασίας τους, ξεδιπλώνουν τις ιδέες τους, δρουν με αυθορμητισμό, αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα, τον αυτοσχεδιασμό, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η αυτοπεποίθηση και να βελτιώνεται η επικοινωνία. Είναι μια ομαδική εργασία ανακάλυψης και κριτικής σκέψης Οι περισσότερες γιορτές που περιλαμβάνονται στο βιβλίο έχουν αυτή την φιλοσοφία.
Π.Π. Πώς διασφαλίσατε ότι το υλικό είναι κατάλληλο για διαφορετικές ηλικιακές ομάδες ή εκπαιδευτικά επίπεδα μέσα στο δημοτικό σχολείο;
Κ.Α. Σε αυτό βοήθησαν πολύ τα βιβλία της Γλώσσας τα οποία παρουσιάζουν τις ενότητες των εορτών ανάλογα με το ηλικιακό επίπεδο των μαθητών. Οι γιορτές όπως ο παραδοσιακός γάμος, το Σκάκι είναι θέματα που αναφέρονται στη λαογραφία το πρώτο και στην εκμάθηση του σκακιού το δεύτερο και έγιναν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων. Είναι σημαντικό επίσης ότι το έργο με τη «Σύγχρονη χριστουγεννιάτικη ιστορία» έγινε από μαθητές του Ολοήμερου.
Π.Π. Ποια είναι η πιο σημαντική συμβουλή που θα δίνατε σε έναν εκπαιδευτικό που θέλει να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες των "παιδία...παίζει" στην τάξη του;
Κ.Α. Το βιβλίο αποτελεί ένα μικρό δείγμα για το τι μπορούν να καταφέρουν οι μαθητές μας όταν η μάθηση γίνεται παιχνίδι και τους οφελεί στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους, δίνει κίνητρα στο να ασχοληθούν με το εκάστοτε θέμα, ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία, μειώνει το άγχος και γενικότερα αποτελεί μια αποτελεσματική και ευχάριστη κατανόηση των θεμάτων.






0 Σχόλια